Österlens Fotografi Centrum Smedstorp juni 2021.Penseln och järnet Vadstena oktober 2020 Askersund konsthall Sjöängen 2020 " Under samma tak" Östergötlands konstförening, (jury) 2019 Galleri Svavel Jönköping 2019 Galleri Kraftverk Mjölby 2018 Hallsbergs Konsthall Bergöö 2017-2018 Gamla rådhuset Södertälje konstförening 2017 Kretsen Södertälje 2016 Galleri Riddaren Stockholm 2015 Lagårn Ullsta 2015 (jury) Galleri Sigma Växsjö 2014 (sep) "Under samma tak" Östergötlands länsmuseum 2011, 2014, 2017 (jury) Vadstena Konstgalleri 2014 (sep) Hemslöjden Linköping (Ellen Key) 2014 Galleri K-ringen Motala 2013,2015 Galleri Cupolen kulturhuset Värnamo 2013 (sep) Österlens Fotografiska Centrum Smedstorp 2013 (sep) Galleri KulTut Vadstena 2013 Formrummet Motala 2012 - 13 Stenhuset Surahammar 2012 Österlens Fotografiska Centrum påskutställningar 2012, 2013 2014,2015 Motala Konsthall 2011 (sep) Kulturgården Sigtuna 2011 (sep) Konstnärernas höstsalong Kista 2010 2011 Norra Vätterns bild & Formkonsnärers konstrunda i studion Motala 2008,2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015.2016,2017.2018.2019. Galleri Ett Motala 1985 Scandic hotell Södra Sundsvall 1973 (sep) Moderna Muséet " Unga Fotografer " 1967 Kungsträdgården Stockholm 1967 Konstfack ( saml ) 1967
Representerad
Trafikverket Best Western Askersund Motala Kommun Värnamo Kommun Danske Bank Samt hos många konstföreningar
Utmärkelser: Motala kommun kulturstipendium 2014 Östergötlans eldsjäl 1996
ÖFC är ett fotogalleri i ett stort magasin mitt i byn Smedstorp, har olika fotografiutställningar under sommarmånaderna, samt Österlens konstrunda vid påsk.
Den här gången visar Leif O mer av sina Stockhomsbilder från 1966 till 2015.
SLUSSEN I STOCKHOLM står inför total omvandling och debatten kring denna har blivit en följetong i media. Frågan hålls mest på hemmaplan men även utanför tullarna finns förstås intresse för utvecklingen.På galleri Sigma kan man följa Motalafotografen Leif O Pehrsons konstnärliga dokumentation av platsen, både i nutid och för femtio år sedan. Medutställare är Karin McKeogh, som visar keramiska pjäser med förhistorisk touch. DIGIGRAPHIC och Metallic Fine Art kallar Pehrson de två tekniker han använder. De senare är fotografier överförda på metallplåt, på ett sätt som drar paralleller till den allra tidigaste fotohistoriens bildexperiment. Effekten blir ett visst djup som ligger nära den analoga fotografins solarisering. Det passar särskilt bra till de kvadratiska mellanformatsbilder som ingår i serien Valhallavägen. Det är fotografier tagna på 1960-talet, med tidstypisk strama kompositioner och grafiska skuggspel. Det är mycket arkitekturstudier över motiven, inte minst just då från Slussen och dess närhet. När Slussen återkommer i de nyare bilderna, i färg, är karaktären förändrad åt det mer ruinromantiska hållet. Förfallet speglas varsamt i studier av detaljer, spår och strukturer.
Småladsposten Thomas Lissing
Fotografi och keramik kan fungera utmärkt tillsammans. Det visar sig nu på Vadstena konstgalleri. Pehrsons fotografi och McKeoghs keramik har båda dämpade färgskalor och proportionerliga format. De konkurrerar inte med varandra i rummet, snarare sker viss dialog. Till antalet verk dominerar dock fotografierna, medan keramiken utgör ungefär en tredjedel.
Karin McKeoghs stengods har ofta en matt askgrå yta och öppna skålformer. De är ringlade eller drejade. Gränsen mellan rena bruksföremål och fritt skapande upplöses ibland till friare skulptural form, vilket kan vara spännande. Mera tveksamt är ett slags inlagda koppar- eller guldemblem som lätt blir lite kitschiga. Konsekvent stramhet är ofta bättre, vilket hon ibland lyckas mycket bra med.
Leif O Pehrsons fotografier kan ibland också tendera att bli kitschigt ögongodis, till exempel de nattliga slöjbildsövningarna med nakna kroppar som dansande huldror. Genren är redan överexploaterad och djärvare grepp skulle krävas.
Bäst kommer hans fotografier till sin rätt i handfasta och understundom poetiska skildringar av industridetaljer, gärna i bedagat förfall. Spårvägsväxlar, plåt- eller betongfasader, rostiga järndetaljer eller sprickor i materian. Han har ett mycket utvecklat sinne för bildutsnitt och detaljer. De blå portarna i Vadstenasilon icke att förglömma.
Här finns många goda exempel på Rolands Barths ”punctum”, den elektrifierande kärnpunkten i en bild som får den att börja vibrera. Detaljen som skjuter pilar in i betraktarens medvetande och får oss att minnas starkare utöver den annars släta bildytan.
Hela recensionen Östgötacorren 2014 07 29
Till vänster: höger
Kvinnor keramik vas keramik
Myllekropp bild Vittrad bild
Publicerad 7 dec 09:14 Uppdaterad
Ett riktigt äventyr är det att kasta sig in i Leif O Pehrsons bilder på Motala konsthall, tycker Correns recensent, som uppmanar alla Motalabor att genast bege sig dit.
Vilket äventyr det är att upptäcka Leif O Pehrsons fotobaserade bilder. Det är faktiskt ett lyft för den nystartade Motala konsthall, och då framför allt genom att de estetiska kvaliteterna har fångats i vår samhällshistoria, till stor del inom Motalas egen metallindustri.Jag hoppas nu verkligen att inte minst Motalaborna besöker sin konsthall, och den här utställningen. Leif O Pehrson är genuin i sin förmåga att kombinera dokumentation från bygden med känsliga upplevelsevärden.
Intervju med Leif O Pehrson av konstintendent Ulf Samuelsson
Hela recensionen Ola Johansson Corren
Här har jag ställt ut under fyra Påskhelger 2012 -2015, tillsammans med Håkan Gottberger och andra fotografer och målare.
Karin McKeogh keramik, och Leif O Pehrson fotografi, ställer ut i studion på Liverpoolsgan 31 Motala under Norra Vätterns konstrundor. Alltid helgen runt fösta maj varje år.
Vadstena konstrunda är alltid 2:a helgen i september, här har jag ställt ut några år i lokstallet.
© Copyright 2016 Fotograf Leif O Pehrson
SITEMAP | COOKIES
Leif O Pehrson Liverpoolsgatan 31 591 60 Motala Tel.0141 56892 070 540 64 50
E-post: leif@fotografera.nu